Bankowość elektroniczna
23 września, 2018Bankowość elektroniczna, czyli z języka angielskiego e-banking jest jedną z form usług oferowanych przez banki. Polega ona na umożliwieniu dostępu do konta bankowego za pomocą urządzenia elektronicznego.
Chodzi o przedmioty takie jak:
– komputer,
– bankomat,
– termial POS (terminal handlowy),
– telefon komórkowy.
Bankowość elektroniczna jest elementem kluczowym tak zwanej bankowości transakcyjnej.
Pierwszy na świecie bankomat uruchomiona w roku 1964 w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Europie – 1967 w Wielkiej Brytanii. W roku 1984 po raz pierwszy do użytku publicznego wprowadzona system zwany home – banking polegający na kontakcie z bankiem przy pomocy komputera.
W Polscie pierwszą formą bankowości elektronicznej były bankomaty, zaintalowane przez Bank Pekao. Był to rok 1990. Następnie wprowadzone zostały karty płatnicze (rok 1993), a w tym samym roku – parę miesięcy później Bank Rozwoju Eksportu zaoferował nam home banking. W roku 1998 Powszechny Bank Gospodarczy wprowadził świadczenie usług przez internet, a dwa lata później został uruchomiony pierwszy wirtualny bank w Polsce. Mowa o mBanku.
Dwiema najpopularniejszymi systemami bankowości elektronicznej są:
– Homebanking
– Bankowość internetowa
Homebanking jest systemem, który umożliwia nam rozliczanie się bez konieczności wychodzenia z domu. Obsługa rachunku odbywa się przy użyciu sieci telefonicznej, komórkowej bądź innego łącza dostępowego oraz komputera wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie.
Aktualnie najbardziej prężnie rozwijającą się formą bankowości elektronicznej jest bankowość internetowa. Polega ona na komunikacji z bankiem za pośrednictwem internetu. Zainstalowana przez bank witryna internetowa umożliwia zainteresowanym klientom dokonywania operacji na swoich rachunkach.
Korzyści płynące dzięki bankowości elektronicznej są widoczne gołym okiem i płyną one dla obu stron.
Dla klienta oznacza ona między innymi obniżenie kosztów przeprowadzanych operacji, zwiększenie satysfakcji, możliwość bierniej kontroli oraz wygodnej komunikacji z bankiem – najczęściej bez wychodzenia z domu.
Dla banku natomiast rzecz jasna istnieją inne superlatywy – z pewnością zwiększają oni swój wynik finansowy, mogą o wiele lepiej zbierać cenne dane o klientach, mogą także dotrzeć do liczniejszej grupy.
Najpoważniejszym problemem bankowości internetowej są systemy bezpieczeństwa. Ciągły wzrost klientów i ich wymagań wymusza udoskonalanie systemu bezpieczeństwa. Istnieję cztery metody zapewniające bezpieczeństwo:
1. Szyfrowana transmisja danych
2. Proste uwierzytelnianie (hasło, kod PIN)
3. Trudne (silne) uwierzytelnianie (certyfikat, klucz prywatny)
4. W skrajnych przypadkach także podpis elektroniczny
Artykuł powstał dzięki portalowi sex telefon